Dwaalspoor een tijdreis door het Utrecht van voor Corona

In tijden van COVID-19 was de toegang tot musea, theaters en andere cultuurhuizen in Utrecht beperkt. De ontdekkingstocht ‘Dwaalspoor’ bood Utrechters uitkomst met een wandeling aan de hand van foto’s uit lang vervlogen tijden. Door de route zelf aan elkaar te puzzelen, komt de wandelaar zo langs allerlei historische gebeurtenissen, van de tornado die de Dom verwoestte tot de marcherende kolonnes van Napoleon. Het Dwaalspoor doet de corona-perikelen even vergeten, en dat bovendien helemaal corona-proof.


Bewust van de geschiedenis

“Er is op dit moment helaas niet zoveel te doen in Utrecht”, vertelt Hugo van den Hurk, van reclamebureau Everybody Likes Penguins, de initiatiefnemer van de tocht. “Tijdens de eerste golf kwamen we daarom met Onbewogen Verhalen, een leuke standbeeldenroute. Nu brengen we mensen graag in contact met de geschiedenis van Utrecht via het Dwaalspoor. Hoe vaak kijken we nog echt om ons heen, of verwonderen we ons om de leeftijd van een boom?”

 

Zo werkt de ontdekkingstocht 

Het Dwaalspoor begint op het Domplein, waar de wandelaar het verleden induikt door de eerste foto in zich op te nemen. Markante punten in het stadslandschap worden, samen met bijzondere anekdotes, herkenningspunten in de tijd. Vervolgens is het een kwestie van speuren: waar is de volgende foto genomen? Door goed te kijken ontvouwt de route zichzelf, en komt de historie verder tot leven.

 

Initiatief van Everybody Likes Penguins 

De route van de mobiele website Dwaalspoor is gebaseerd op het in 2011 uitgegeven gelijknamige boek. Speciaal voor de corona-tijd is het Dwaalspoor herontwikkeld als digitale tocht, zodat iedereen deze gratis via smartphone kan volgen. Met dit initiatief hoopt reclamebureau Everybody Likes Penguins de wereld een beetje blijer te maken. Van den Hurk: “Met het Dwaalspoor beleef je weer wat in Utrecht, zonder anderen in gevaar te brengen. En het allermooist: al wandelend vergeet je toch even dat dat stomme virus bestaat.”

Wat we nog meer doen

DFZS

Persoonlijke keuzemomenten als trigger voor nieuwe zorgspecialisten.

AI gegeneerd beeld truck
Farm Trans

Onze AI-studio maakt kostbare en complexe fotoshoots overbodig

Beelden die perfect passen bij elk seizoen of evenement.
Sales campagne waarbij je gratis jouw geur kan laten graveren
de Bijenkorf

Eau de mama: het persoonlijkste moederdagcadeau ooit

De Bijenkorf zoekt de emotie op
Geef een Jij-bent-tegoedbon aan een mantelzorger die je kent!
Mezzo

Geef een Jij-bent-tegoedbon aan een mantelzorger die je kent!

Campagne via radio, social media en print
Veiligheidsregio Landelijk

Veilig Huis Vinkie maakt huiseigenaren bewust van energieveiligheid.

Om de veiligheidsrisico's van de energietransitie onder de aandacht te brengen, introduceerden we 'Veilig Huis Vinkie'
Reclamecampagne door reclamebureau Utrecht met social video’s, print, in-store.
Bauhaus

Vrolijke inhaker op einde lockdown

De ‘spijkerengel’ voor BAUHAUS
Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

Awareness campagne Universiteit Utrecht van creatief reclamebureau Everybody Likes Penguins
Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht werkt voortaan veilig

Campusbrede corporate campagne over informatiebeveiliging
Virale campagne Bijenkorf Jack in the box
de Bijenkorf

Nieuwe kerstcampagne voor de Bijenkorf

Een verrassende kerstgroet die wederom viraal gaat!
Contentmarketing voor jongeren
LICG

Videocontent is effectief voor het bereiken van een jonge doelgroep

Video’s met korte tips worden vaker uitgekeken.

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.