Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN? – Retailcampagne met verrassende conclusie

Bauhaus

Goeie producten voor een goeie prijs

Bij Bauhaus gaan ze voor de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit. In één zin samengevat: goeie producten voor een goeie prijs. Maar nog niet iedereen wist dat. Daarom vroeg Bauhaus ons om een campagne te ontwikkelen die dat zou overbrengen.

De optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit vind je als werknemers van de Bauhaus een product zelf ook hebben. Dan is dat product goed genoeg voor een expert én betaalbaar genoeg voor een ‘gewone’ man of vrouw. Daarom besloten we campagne te gaan voeren met die specifieke belofte: “Goed spul: we hebben ‘m zelf ook!”

Bauhaus_Prijskwaliteit_iPhone_mockup
Bauhaus reclame bushokje
achter-de-schermen-reclamecampagne-3-scaled
achter-de-schermen-reclamecampagne-scaled

Videoproductie op 80 versies

Met vier medewerkers maakten we naast foto’s ook we acht video’s: vier stuks waarin we vertelden dat die medewerker een product zelf ook had en vier stuks waarin we dat product als winactie weggaven. Maar naast de verschillende formaten die we daarvoor moesten produceren (vierkant, liggend, etc.), besloten we nog een spannende test uit te voeren waardoor we op een totaal van 80 verschillende versies kwamen. Waarom niet he?

A/B-test op social media

De test: scoren onze video’s beter als we de voice-over laten inspreken in het dialect van de lokale vestiging? Elke video werd daarom ingesproken door een ABN-spreker, een Twentenaar, een Hagenees, een Venlonaar en een Groninger. Dat kwam nog heel nauw, want bijvoorbeeld in Limburg verschillen de accenten echt per dorp.

De nationale-maar-regionale reclamecampagne ging vervolgens live in alle winkels, op abri’s, OOH, banners, Youtube, Facebook en Instagram. Op de drie laatstgenoemde media testten we alle uitingen per regio. In Den Haag speelden we dus alleen de Haagse en de ABN-variant, in Groningen de Groningse en de ABN-versie, enzovoorts.

Resultaat: veel meer impressies voor de reguliere voice-over

Wat bleek: op elk medium en in elke regio won bij elke video de ABN-versie glansrijk. Met verschillen tot wel 59% meer impressies voor deze ‘reguliere’ voice-over. Rond de vestiging in Venlo waren de verschillen het grootst, rond de vestiging in Den Haag het kleinst. Resultaten die we zeker niet hadden verwacht.

Gelukkig waren de overall resultaten zeer sterk. Zelfs de slechtst presterende video behaalde alle gestelde doelen. Daarmee was de campagne, ondanks de onverwachte testresultaten, een doorslaand succes. En daar was dit Utrechtse reclamebureau hartstikke blij mee, zowel in plat Utregs dialect als in ABN.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Skibewijs website mockup Allianz
Allianz

Het skibewijs gaat de grens over naar België

Ook onze zuiderburen kunnen dit jaar hun skibewijs halen
Wilde Ganzen

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels

Campagne voor naamsbekendheid geeft Wilde Ganzen vleugels
Capgemini

Explainervideo’s online event

Medewerker-gedreven campagne voor Capgemini
Riksja Travel virale campagne op social media
Riksja Travel

Viral campagne ballonnenrace is een interactieve wedstrijd

De wind bepaalt wie wint!
NVM

Campagne maakt gezinnen bewust van belang mondhygiënist.

Hoe zorg je ervoor dat meer kinderen tot 18 jaar naar de mondhygiënist gaan?
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
LICG huisdierentest uitslag: 'Jij bent een blaffende miauwer.'
LICG

Awareness campagne voorkomt impulsaankoop huisdieren

Gratis huisdieren afhalen op Marktplaats.nl
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views
Thumb retailactie voor valentijnsdag.
de Bijenkorf

Online activatie: Verras je Valentijn met een kraslot met jou als hoofdprijs

Krassen, krassen. En altijd prijs!
Bijenkorf

Kinderen ontwerpen de droomjurk voor hun mama’s.

Inhaken was nog nooit zó lief

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.