Iconen vormgeven voor vernieuwende pensioencommunicatie – Complexe begrippen visualiseren

Pensioenfederatie

Pensioen communicatie

De Pensioenfederatie heeft iconen laten vormgeven die complexe pensioenbegrippen vertalen in een eenvoudig beeld. De iconen vormen de basis van een vernieuwende pensioenbrief die veel Nederlanders ontvangen. De focus van de vernieuwing ligt op het leuker, eenvoudiger en duidelijker maken van pensioencommunicatie.

AD krantenkop 'leesbaarder door gebruik icoontjes. Saaie pensioenbrief krijgt een opfrisbeurt.'
Winnaar pensioen 1-2-3-. Columbia Threadneedle op podium
Pensioen Pro Awards 2015. Powered by FD. IPE. Beker

Wat is er zo slim aan de Pensioen 1-2-3?

Pensioenen worden ervaren als complex, saai en nog ver weg. De federatie heeft iconen laten vormgeven voor gebruik in de Pensioen1-2-3, een overzichtelijk document van één A4. Het geheel is visueel aantrekkelijk ontworpen, zodat het mensen verleidt om te gaan lezen.

De Pensioen 1-2-3 heeft de Innovatie prijs 2015 gewonnen.

Deze prijs wordt jaarlijks uitgekeerd door het Financieel Dagblad, PensioenPro en IPE. Het doel van de prijs is om innovatieve initiatieven de aandacht te geven die ze verdienen.

Pictogrammen ontwerpen kan niet zonder doelgroeptest, bijvoorbeeld door TNS NIPO

Het ontwikkelingstraject van de iconen is een creatief proces waarbij je een begrip ontleedt tot de kern. Voor die kern ontwikkel je een beeld dat het begrip is zijn essentie weergeeft. De volgende stap in het proces van iconen laten vormgeven is het testen bij de doelgroep. Deze stap is uitgevoerd door TNS NIPO. Op basis hiervan hebben we enkele pictogrammen vereenvoudigd. Het proces van het vormgeven van iconen is een zoektocht naar de kracht van de eenvoud.

AD kopt in: ‘Leesbaarder door gebruik icoontjes.’

De eerste presentatie van de Pensioen 1-2-3 heeft meteen de krant gehaald. Voor het artikel is Hugo van den Hurk van reclamebureau Everybody Likes Penguins geïnterviewd. Het AD was zeer positief. Het interview ging in op het creatieve proces van het ontwerpen van iconen voor complexe begrippen.

Wilt u ook met iconen of pictogrammen gaan werken?

Het vormgeven van iconen en pictogrammen is een specialisme dat we in huis hebben. Ook andere organisaties hebben iconen laten vormgeven door ons reclamebureau: het KNAW, medicijnverpakkingen en het festival LowLands. Door onze ervaring met het proces van het vormgeven van iconen, kunnen we in korte tijd iconen en pictogrammen ontwikkelen die de juiste snaar bij uw doelgroep raken. Wilt u iconen of pictogrammen laten vormgeven? Bel of mail ons en we denken graag met u mee.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Sales campagne waarbij je gratis jouw geur kan laten graveren
de Bijenkorf

Eau de mama: het persoonlijkste moederdagcadeau ooit

De Bijenkorf zoekt de emotie op
ALD Automotive

Zo boost je de private lease contracten van ALD in een recordtijd.

ALD Automotive, een van de koplopers in de leasewereld, stond voor een interessante uitdaging.
Trap er niet in bullshit-campagne
Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren

De bullshit-campagne voor LICG

Onorthodoxe campagne? Kan je wel zeggen!
Social media campagne voor Utrechtse mbo'er. Ontwikkelt door het leukste Reclamebureau uit Utrecht
Utrechts MBO

Empowering mbo’ers door te laten zien wat ze (mogelijk) maken.

Trimbos-instituut

Merkbekendheidscampagne IkStopNu.nl voor Trimbos-instituut.

Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen die de intentie hebben om te stoppen met roken?
Niet zeiken poster
Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht heeft grootste opkomst voor de verkiezingen ooit

Verrassende WC-posters!
Skibewijs website mockup Allianz
Allianz

Het skibewijs gaat de grens over naar België

Ook onze zuiderburen kunnen dit jaar hun skibewijs halen
Voorlichtingscampagne social media campagne video
Pearle

Vrolijke schermvoorlichting voor opticien Pearle

Social content gericht op ouders
Awareness-campagne op social media voor charitatieve instelling
Wilde Ganzen

Unieke awareness-campagne voor Wilde Ganzen

765% meer bezoekers? #gelukt!
MaakJeStap

Stap voor stap naar een nieuw hoofdstuk in je carrière.

Een platform dat mensen ondersteunt bij het maken van nieuwe carrièrestappen.

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.