Introductiecampagne voor uniek event ‘Het leukste reisje van Nederland’ – Dé culturele belevenis voor jong en oud

Spoorweg Museum

Het Spoorwegmuseum samen met de top van Nederland op het gebied van kunst en cultuur

‘Het leukste reisje van Nederland’ is 10 dagen lang dé culturele beleving voor jong en oud. Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft samen met de top van Nederland op het gebied van kunst en cultuur, waaronder Naturalis, Eye Filmmuseum, Afrika Museum en TivoliVredenburg, de reis van je leven gecreëerd. Maak een tijdreis naar de oertijd of vlieg muzikaal de wereld over. Wij mochten voor dit nieuwe museumfestival de introductiecampagne ontwikkelen en uitvoeren. Samenwerking met de Nederlandse top van kunst en cultuur
Wie ‘trein’ zegt, zegt ‘reizen’: avontuur, ontdekken, plezier. Met deze gedachte is ‘Het leukste reisje van Nederland’ ontwikkeld samen met bekende musea en culturele organisaties. Nog nooit eerder is in Nederland een vergelijkbaar event gerealiseerd, waardoor we het publiek goed dienden mee te nemen in het verhaal. De ontwikkelde introductiecampagne is opgebouwd uit een groot aantal onderdelen: een pakkend campagnebeeld, een campagne website, online advertising, een outdoor poster campagne en media inkoop bij diverse grote vrouwenbladen, dagbladen en senioren magazines. Een breed spectrum van specifiek gekozen online en offline kanalen, die gezamenlijk de gehele doelgroep doeltreffend bereiken én natuurlijk aansporen om te gaan!

4 kinderen die het boekje van het museum vasthouden. In de boekjes staan stempels. Op de achtergrond zie je een grote banner staan waarop staat: 'Het leukste reisje van Nederland.'
Het leukste reisje van Nederland poster op de snelweg.
Spoorwegmuseum Facebook reclame banner.

Leuk feitje!

Nog vóórdat het event van start ging, hadden we met de website al 65.000 unieke online bezoekers getrokken en waren er al meer dan 18.000 kaarten verkocht. Dat is al 90% van het beoogde doel!

Van raamwerk naar succesvolle marketingcampagne

Het raamwerk van het event was bij de start van de campagne al bekend; aan reclamebureau Everybody Likes Penguins de mooie taak om dit verder in te vullen, aan te scherpen en landelijk te introduceren als de leukste bestemming voor jong en oud deze zomer.

Maar een evenement wordt niet zomaar een succes, dat vraagt om een gerichte strategie en aanpak. Met het oog op het doel ‘20.000 extra bezoekers’ en de doelgroep zelf, hebben we een specifieke selectie gemaakt van media en platforms, online en offline, waar we het event hebben geïntroduceerd en geadverteerd. De campagne bestond onder andere uit:

  • een outdoor postercampagne in regio’s Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam;
  • een online advertising campagne op Facebook;
  • een radiocommercial op onder andere 3FM;
    Deze radiocommercial trekt direct bij aanvang de aandacht door het bekende ding-dong geluid dat voor iedere stationsmededeling is te horen. We hebben vervolgens door de officiële stemacteur van de NS de commercial laten inspreken, zodat de commercial overtuigend overkomt.
  • advertorials op websites en in nieuwsbrieven van LINDA, Wendy en Plusonline.

Stoomtrein voor onze studio in Utrecht

Onze studio is gevestigd in een voormalige werkspoorfabriek. Vanuit de studio van het reclamebureau in Utrecht kijken we daarom uit op een antieke stoomtrein.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

MaakJeStap

Stap voor stap naar een nieuw hoofdstuk in je carrière.

Een platform dat mensen ondersteunt bij het maken van nieuwe carrièrestappen.
Online marketing - Virale campagne met kerst voor Bijenkorf
de Bijenkorf

Warme kerstactivatie voor alle Bijenkorf-klanten

Wie verras jij deze feestdagen met een persoonlijke kerstgroet?
Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

Hennaplus

Guerrilla marketing actie: Man in Mupi

Hoeveel aandacht krijgt uw poster?
Waterrecreatie Nederland groepsfoto
Waterrecreatie Nederland

Strategische herpositionering van Waterrecreatie Nederland

Nieuwe koers vraagt om nieuwe uitstraling!
Reclamecampagne in dialect / regionale tongval
Bauhaus

Grote A/B-test voor BAUHAUS: scoort dialect beter dan ABN?

Retailcampagne met verrassende conclusie
Branching in de metro tijdens de No Pants Subway-Ride Amsterdam
Pockies

No Pants Subway-Ride Amsterdam

Met z'n allen zonder broek in de metro
DFZS

Persoonlijke keuzemomenten als trigger voor nieuwe zorgspecialisten.

Kerstcampagne van de Bijenkorf
De Bijenkorf

Winkelaankoop wordt magisch moment.

Wat is het verhaal achter een kado? Master Wrapper vraagt ’t de klant.
Reclamebureau Utrecht maakt contentmarketing - Social video Jongerenmarketing Utrecht Overvecht
CNV Vakmensen

What the vak?! - provocerende social content voor een ongeïnteres­seerde doelgroep

CNV Vakmensen wilde dolgraag meer jongeren bewust maken van hun situatie en ze zo een lidmaatschap weer laten overwegen.

HOE GAAN MEER MENSEN OVER JE MERK PRATEN?

Ontdek de vijf geheime ingrediënten!

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.